Zajímavosti

Matematika je detektivka, ne strašák

Czech

Matematika je detektivka, ne strašák. Evropský projekt má změnit její vnímání i výuku

 

Potrvá tři roky a má zbavit matematiku démonizace. Mezinárodní projekt Platinum spojil akademiky z osmi evropských vysokých škol včetně dvou českých. Chtějí zdůraznit, že matematika se dá učit kreativně, badatelsky namísto nefunkčního výkladu před tabulí. Projekt vyjde na 450 tisíc eur (11 milionů korun), najdou se v rozpočtu evropského programu Erasmus+

Státní maturita je špatně, úroveň je strašně nízká, říká učitel matematiky z Youtube

Czech

Matematický mozek se dá naučit, lidé nejsou hloupí na matematiku, jen z ní máme strach. Matika je hrozně důležitá, když jí rozumíte, když máte matematické myšlení, zlepší vám to život. Státní maturita i přijímačky jsou špatně, neučíme matiku, jen připravujeme na zkoušky a podřizujeme výuku tomu, aby děti udělaly jeden test, říká Marek Valášek, zakladatel webů Mathematicator a Learntube, internetový i skutečný učitel matematiky. Dodává, že úroveň státní maturity z matematiky je neskutečně nízká, studenti pak prý mají problémy udržet se na vysoké škole.

Matematický klokan není jen nějaká obyčejná soutěž

Czech

Matematická soutěž pro všechny? Ano, Matematický klokan je soutěž pro všechny žáky od 2. ročníku základní školy až po maturitu. Že jde o soutěž žáky i učiteli oblíbenou, dokládá počet soutěžících – v celosvětovém měřítku se jejich počet blíží k sedmi milionům, v České republice v loňském roce překročil hranici 400 000 účastníků. A něco navíc? Díky specifickému výběru úloh nabízí Klokan i možnost vyhledávat přemýšlivé děti.

OpiciMatika.cz - vítěz soutěže DOMINO

Czech
V úterý 19. března uspořádal Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s MŠMT už 8. ročník finálové přehlídky digitálních výukových objektů DOMINO. Celostátní soutěž, v níž hrají významnou úlohu nejnovější digitální prostředky a technologie a jejich didaktické využití při výuce, se konala v budově společnosti Microsoft v Praze.

 

Finská škola

Czech

Finsko nazývané nejinspirativnějším vzdělávacím systém je místem, v němž se najde téměř každý. O tom, co přesně za úspěchem poprvé zaznamenaným v PISA testování před bezmála 20 lety stojí, víme méně a musíme jít do minulosti víc, než by čtenář mohl čekat. Finský systém totiž není jen sdružení progresivních technik, jako je formativní hodnocení, moderní pedagogika a didaktika nebo zvýšené investice.

FameLab 2019

Czech

9. ročník soutěže FameLab v České republice

Buďte součástí 9. ročníku mezinárodní soutěže v popularizaci vědy. Přihlaste se do soutěže nebo přijďte podpořit soutěžící a nechte se bavit vědou.

Studenti vědeckých oborů a mladí výzkumní pracovníci nechají diváky během dvou oblastních kol a následně národního finále nahlédnout pod pokličku svého každodenního bádání a pokusí se během pouhých tří minut objasnit, čím se zabývají. 

Rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018

Czech

Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která podrobně analyzuje podmínky a průběh rozvoje matematické gramotnosti v základních a středních školách a dosaženou úroveň matematické gramotnosti u žáků 9. ročníku základních škol a 2. ročníku středních škol ve školním roce 2017/2018. 
 

Zpráva je k dispozici zde: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Rozvoj-matematicke-gramotnosti-na

Žádné mobily ve třídě, nebo žádné třídy?

Czech

Koncem minulého roku vyvolal zajímavou diskusi článek Susan Dynarski Žádné laptopy v přednáškových sálech, publikovaný v New York Times, kde čtenáře seznamuje s tím, že svým studentům zakazuje používání notebooků na přednáškách. Argumentovala tím, že počítače jsou fajn, ale na přednáškách nikoli. Pokud si studenti dělají poznámky do svých počítačů, nepřemýšlejí o tématu, nesledují pozorně výklad, ale jen mechanicky zapisují, navíc mohou být rozptylováni notifikacemi ze sociálních sítí, e-mailů atd.